[تعداد آرا: 11 میانگین: 4.7]

انواع لوله های پلاستیکی

شناخت و مقایسه انواع لوله پلاستیکی

با توجه به استفاده روز افزون از لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات صنعتی و ساختمان‏های کشور و تولید و توزیع انواع مختلف لوله‏ های پلاستیکی با نام‏ها و جنس‏های مختلف به موازات توسعه صنعت پتروشیمی، انتخاب و خرید بهترین و مناسب ترین نوع لوله ‏ی پلاستیکی برای یک کاربرد خاص آسان نمی‏باشد و نیازمند مطالعه و شناخت انواع معمول این لوله‏ ها ست.

در این مجموعه کلیه مزایا و معایب لوله‏ های پلاستیکی بیان گردیده و خواننده با معمول‏ترین انواع لوله‏ های پلاستیکی مصرفی در صنعت تأسیسات و موارد کاربردشان آشنا می‏شود.

بکارگیری لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات به اواسط دهه‏ی ۱۹۳۰ میلادی برمی‏گردد. در آن زمان برای اولین بار آلمان‏ها از لوله‏ های پلاستیکی برای سیستم‏های تخلیه فاضلاب استفاده کردند. بعدها شناخت هر جه بیشتر معایب و نقاط ضعف لوله ‏های فلزی باعث گردید تا لوله‏ های پلاستیکی به مرور زمان و در بسیاری موارد جایگزین لوله‏های فلزی گردند.

در صورت عدم ورود به کانال به شماره ۰۹۱۰۸۸۶۴۷۷۶ در تلگرام و یا به آیدی vacharpipe1@

پیغام داده تا به کانال بزرگ لوله و اتصالات هدایت شوید.

انواع لوله های پلاستیکی

از مهمترین معایب لوله‏ های فلزی می‏توان به خوردگی، رسوب‏گیری سطوح داخلی، وزن زیاد، حمل و نقل و نصب مشکل آن‏ها (در مقایسه با لوله‏ های پلاستیکی) اشاره نمود.

لوله‏ های پلاستیکی نیز اگرچه دارای معایب و مشکلات خاص خود می‏باشند اما انواع خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی مناسب‏ترین انتخاب می‏باشند و ضمناً با توجه به پیشرفت‏های روز‏افزون در دانش و فن‏آوری صنایع پتروشیمی و علوم مهندسی پلیمر روشهایی برای مقاومسازی و کیفیت بخشی به لوله‏های پلاستیکی و برطرف‏سازی عیوبشان ابداع گردیده که بسیار موثر بوده‏اند و هم اکنون نیز تحقیقات گسترده‏ای در زمینه و همچنین تولید پلاستیک‏ ها و پلیمرهای جدید به ویژه پلیمرهای کامپوزیتی برای تولید لوله‏ های صنعتی در حال انجام است.

انواع سایز ها

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۲۰ میلیمتر یا ۱/۲ یا ۰٫۵ اینچ یا نمره ۲ دو

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۲۵ میلیمتر یا ۳/۴ اینچ یا نمره ۲٫۵ دو و نیم

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۳۲ میلیمتر یا ۱ یا نمره ۳ سه

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۴۰ میلیمتر یا ۱/۴ ۱ اینچ یا نمره ۴ چهار

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۵۰ میلیمتر یا ۱/۲ ۱ اینچ یا نمره ۵ پنج

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۶۳ میلیمتر یا ۲ اینچ یا نمره ۶ شش

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۷۵ میلیمتر یا ۱/۲ ۲ اینچ یا نمره ۷ هفت

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۹۰ میلیمتر یا ۳ اینچ یا نمره ۸ هشت

لوله های سفید ( پلی پروپیلن سبز PP آب آشامیدنی پلاستیکی ) در سایز های ۱۱۰ میلیمتر یا ۴ اینچ یا نمره ۱۰ ده

 

پلاستیک ها

پلاستیک‏ها مواد دست‏ ساز بشر هستند که پایه‏ی اصلی آن‏ها پلیمرهای آلی می‏باشد و از تنوع فراوانی برخوردارند.

اصولاً پلاستیک‏ها را براساس رفتارشان در برابر حرارت به دو دسته کلی تقسیم‏بندی می‏کنند که عبارتند از:

 

۱- ترموپلاستیک‏ها (Thermoplastics).

۲- ترموست‏ها (Thermosets).

بطور کلی ترموپلاستیک‏ها در درجه حرارت معمولی محیط جامد بوده و با افزایش درجه حرارت نرم و شکل‏پذیر می‏شوند.

آن‏ها را می‏توان با اعمال حرارت تغییر شکل داد و مجدداً به شکل اولیه بازگرداند غالب مواد بکار رونده در ساخت لوله‏ های

پلاستیکی از نوع ترموپلاستیک‏ها هستند که از جمله می‏توان به پلی ‏پروپیلن  (p.p)، پی‏ وی‏ سی (PVC) یا پلی‏ اتیلن

(PE) اشاره نمود. اما ترموست‏ها مواد نسبتاً تردی می‏باشند. بطوریکه براحتی نمی‏توان آن‏ها را حتی با اعمال حرارت تغییر شکل داد.

آن‏ها یکبار برای همیشه شکل داده می‏شوند و شکل تغییرناپذیر و ثابت خود را حفظ می‏کنند.

 

خواص لوله های پلاستیکی

خواص حرارتی

مشخصه های الکتریکی

خواص مکانیکی

رده بندی لوله های پلاستیکی از نظر تحمل فشار

دوام و پایداری لوله های پلاستیکی

کاربرد لوله های پلاستیکی

روش های مقاوم سازی پلاستیکی و افزایش طول عمر آنها

لوله های  PVC

لوله های  CPVC

لوله های پلی اتیلنی

لوله های پلی پروپیلنی

لوله های اکریلونیتریل بوتادین استایرن

لوله های  GRP

خواص لوله‏ های پلاستیکی

انتخاب ماده‏ ی مناسب برای ساخت لوله ‏ها به سیال منتقل شونده و مشخصه‏ های سرویس و شرایط کاری سیستم بستگی دارد. بسته به نوع پلاستیک‏ها ممکن است برخی از خصوصیات پلاستیک‏ها برای سیستم و تأسیسات مورد نظر ما مطلوب و برخی نیز نامطلوب می‏باشد.

به هر حال برخی از خصوصیات نامطلوب را می‏توان از طریق طراحی و نصب اصولی کاهش داد یا حذف نمود اما آنچه مسلم است انتخاب جنس مناسب لوله برای کاربردهای متفاوت مستلزم داشتن دانش کافی درباره‏ی خواص، مزایا و معایب انواع لوله‏ های پلاستیکی است. در زیر به بررسی مهمترین خصوصیات و ویژگی‏های لوله‏های پلاستیکی می‏پردازیم.

انواع لوله های پلاستیکی

مقاومت به سایش و خوردگی لوله های پلاستیکی

بطور کلی لوله‏ های پلاستیکی از مقاومت چشمگیری در برابر انواع اسیدها، محلول‏های نمکی، مایعات و گازهای خورنده برخوردارند. در مورد سایش (erosion) میزان مقاومت لوله‏ های پلاستیکی به نوع سیال منتقل شونده از داخل لوله و شرایط سرویس و سیستم بستگی دارد.

میزان مقاومت به خوردگی لوله‏ های پلاستیکی با افزایش غلظت برخی از مواد شیمیایی خاص تغییر می‏کند. برای مثال لوله‏ های پلی‏ اتیلن می‏تواند اسید سولفوریک ۷۰ درصد را در °C 23 (°F 73) انتقال دهد در حالیکه برای انتقال اسیدسولفوریک ۹۵ درصد مناسب نمی‏باشد.

درجه حرارت نیز عامل مهم و تعیین کننده‏ای برای مقاومت لوله‏ های پلاستیکی در برابر خوردگی است. برای مثال برخی از لوله‏ های پلی‏ اتیلن که برای انتقال گازهای حاوی اکسیدهای نیتروژن در °C23 مناسب می‏باشند نباید برای انتقال این گازها در °C50 مورد استفاده قرار گیرند.

فرمولاسیون خاص یک ماده ‏ی پلاستیکی مشخص نیز می‏تواند عاملی در تعیین میزان مقاومت کلی ماده در برابر مواد شیمیایی خورنده و میزان غلظت آن‏ها باشد.

انواع لوله های پلاستیکی

صافی جداره‏ ی داخلی لوله های پلاستیکی

لوله‏ های پلاستیکی جداره‏ های داخلی فوق‏العاده صافی را دارند که باعث جلوگیری از تجمع هر نوع رسوب بر روی جداره‏ های داخلی‏شان می‏گردد و بنابراین بروز مشکل گرفتگی و انسداد به واسطه‏ ی کاهش تدریجی قطر داخلی در اثر تجمع رسوبات در مورد لوله ‏های پلاستیکی منتفی می‏گردد. در حالیکه لوله ‏های فلزی به مرور زمان در اثر خوردگی از بین رفته و در اثر تجمع رسوبات بر روی سطوح داخلی‏شان افت فشارهای اصطکاکی در آن‏ها افزایش یافته و در نتیجه ظرفیت آن‏ها برای انتقال سیالات کاهش خواهد یافت.

 

خواص حرارتی لوله های پلاستیکی

بطور کلی قابلیت هدایت حرارتی لوله‏ های پلاستیکی نسبت به دیگر لوله ‏ها پائین‏تر است که در نتیجه تلفات حرارتی یا بالعکس جذب حرارت از طریق جداره این لوله‏ها به حداقل ممکن (در مقایسه با دیگر لوله‏ ها) می‏رسد. این خصوصیت لوله‏ های پلاستیکی در مواردی که از این لوله‏ ها برای سیستم‏ های فاضلاب استفاده گردد یک مزیت به حساب می‏ آیند چرا که از ته‏ نشین شدن مواد چرب همراه فاضلاب در لوله‏ ها و کاهش نرخ تخلیه جلوگیری به عمل می‏آید نرخ انبساط حرارتی لوله‏ های پلاستیکی در مقایسه با دیگر لوله‏ ها بالاتر است و این نکته را باید به هنگام طراحی تأسیساتی که دارای نوسانات زیاد درجه حرارت می‏باشند،

مدنظر داشته باشیم. برای مثال ضریب انبساط حرارتی P.V.C نوع I /C°۶- ۱۰×۵۰ تا ۶۳ پنج برابر فولاد (/C°۶- ۱۰× ۱۲) است.

به همین علت تعداد بست‏ها و نگه‏دارنده‏ های مورد نیاز جهت نصب لوله ‏های پلاستیکی در مقایسه با لوله‏ های فلزی به مراتب

بیشتر بوده و در فواصل کمتری نسبت به یکدیگر (در مقایسه با لوله‏ های فولادی) باید نصب گردند.

لوله پلاستیکی

به همین دلیل در صورتیکه لوله‏ های پلاستیکی بدرستی مهربندی نشوند به

هنگام نوسانات زیاد حرارتی مستعد پیچ و تاب خوردگی (Snaking) خواهند بود.

لوله‏ های پلاستیکی وقتی در معرض درجه حرارت بالا قرار گیرند نرم می‏شوند و به همین دلیل باید از عبور دادن این لوله ‏ها

از نقاط خیلی گرم یا از مجاورت وسایلی که حرارت بالایی تولید می‏کنند خودداری نمود. حد بالای تحمل درجه حرارت در لوله‏ های

پلاستیکی بسته به جنس و نوعشان از °C50 تا حداکثر °C150 متغیر است.

 لوله های پلاستیکی

مشخصه‏ های الکتریکی

بطور کلی پلاستیک‏ها هادی جریان الکتریسیته نیستند و به همین علت هیچگاه در معرض خوردگی‏های گالوانیکی و الکتروشیمیایی قرار نمی‏گیرند. همان طور که می‏دانید بروز پدیده‏ی خوردگی گالوانیک در لوله‏ های فلزی مدفون در زیر خاک یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدن و از بین رفتن تدریجی این لوله‏ هاست.

 انواع لوله های پلاستیکی

چگالی لوله های پلاستیکی

انواع لوله های پلاستیکی

لوله‏ های پلاستیکی بسیار سبک‏تر از لوله‏ های فولادی، آزبستی، بتنی و سیمانی هستند و از نظر چگالی در محدوده‏ی ۹/۰ تا ۳cm/gr2 (بسته به نوع و فرمولاسیون) قرار دارند. سبکی لوله‏های پلاستیکی مزیت‏های فراوانی را برای این نوع لوله به ارمغان آورده است. از جمله آنکه هزینه‏های حمل و نقل و نصب آن‏ها به مراتب کمتر شده و حمل و نقل آن‏ها به آسانی و با سرعت بیشتری در مقایسه با دیگر لوله‏ ها صورت می‏گیرد. اغلب لوله‏های پلاستیکی به راحتی با دست نصب می‏شوند و در بیشتر موارد نیاز به ماشین آلات و ابزار خاصی ندارند.

 لوله های پلاستیکی

خواص مکانیکی

 لوله های پلاستیکی

آنچه مسلم است پلاستیک‏ها مقاومت مکانیکی فلزها را ندارند اما قابلیت انعطاف بالاتری برخوردارند. مقاومت پلاستیک‏ها در برابر نیروهای کششی بیش از حد لازم می‏باشد. با افزایش درجه حرارت سیستم لوله‏کشی مقاومت مکانیکی لوله‏های پلاستیکی پائین‏تر آمده اما مقاومت در برابر ضربه بیشتر می‏گردد. از آنجا که لوله‏ های پلاستیکی عموماً چقرمه (محکم و در عین‏حال بسیار انعطاف‏پذیر) هستند ضربات خارجی وارده به سطح خود را با حداقل خسارت یا حتی هیچگونه صدمه‏ای به خوبی جذب می‏کنند. در حالیکه همین ضربات در مورد لوله‏ های با جنس ترد می‏تواند باعث بروز صدمات جدی گردد.

 

قابلیت اشتعال

 

لوله‏ های پلاستیکی عمدتاً از پلیمرها ساخته می‏شوند و ترکیبات آلی دیگری نیز به همراه دارند و بنابراین قابل اشتعال می‏باشند. البته پلاستیک‏های مختلف رفتارهای کاملاً متفاوتی را در برابر آتش از خود نشان می‏دهند در اغلب موارد آتش باعث تجزیه شیمیایی در ساختار لوله‏ های پلاستیکی گردیده و محصولات حاصل از احتراق این لوله‏ ها باعث گسترش و افزایش حجم آتش می‏شوند.

 

رده‏ بندی لوله‏ های پلاستیکی از نظر تحمل فشار

به جز لوله‏ های مورد استفاده در فاضلاب و سیستم‏های تخلیه تمام لوله‏ های پلاستیکی از نظر تحمل فشار رده‏بندی شده‏اند.بطور کلی سه روش استاندارد برای رده‏بندی لوله‏ های پلاستیکی از نظر تحمل فشار موجود است که عبارتند از:

 

۱- عدد شجول (schedule number):

که از رابطه (P/S)×۱۰۰۰ قابل محاسبه است که در آن (P) فشار سیستم (سرویس) مورد نظر و (S) حد مجاز تنش (allowable stress) است و مسلم است که هر دو باید با واحدهای یکسان در این فرمول قرار داده شوند.

 لوله های پلاستیکی

۲- نسبت ابعادی استاندارد (SDR):

SDR که مخفف (Standard dimension Ratio) است از تقسیم قطر خارجی لوله به ضخامت آن قابل محاسبه است.

 لوله های پلاستیکی

۳- رده‏بندی عددی برای سطح فشار قابل تحمل:

در این روش برای هر لوله فشار قابل تحمل به صورت عددی مشخص می‏گردد. برای مثال معمول‏ترین رده‏های فشاری لوله ‏های پلاستیکی عبارتند از ۵۰، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰، ۲۰۰، PSI 315.برخی اوقات نیز برای رده‏بندی فشاری و شناسایی لوله‏های ترموپلاستیکی از کدهای چهار رقمی و یک پیشوند الفبایی که نشان دهنده‏ی نوع پلیمر است، استفاده می‏گردد. رقم اول و دوم این کد چهار رقمی به ترتیب نشانگر نوع و پایه‏ی رزین و رقم سوم و چهارم میزان فشار لازم جهت تست هیدرواستاتیکی لوله را به صورت تقسیم شده بر ۱۰۰ و برحسب Psi بیان می‏دارند. برای مثال کد “۱۱۲۰ “ PVC نشانگر لوله‏ای است که از جنس پلی‏ وینیل کلراید PVC نوع ۱ و پایه (grade) 1 شاخه شده است و فشار تست هیدرواستاتیک آن psi 2000 (معادل Mpa 8/13) می‏باشد.

 لوله های پلاستیکی

دوام و پایداری لوله های پلاستیکی

آزمایش‏های گوناگون انجام شده در آزمایشگاه‏های مجهز صنعتی و همچنین تجربیات عملی در محیط‏های عملیاتی حاکی از آن است که لوله‏ های پلاستیکی (از نوع ترموپلاستیک‏ها) مدفون در زیر خاک در مقابل حملات هرگونه باکتری، قارچ و دیگر میکرو ارگانیسم‏ها (موجودات ذره بینی) کاملاً ایمن می‏باشند.

 لوله های پلاستیکی

مقاومت در برابر عوامل جوی

لوله ‏های پلاستیکی وقتی در معرض اشعه‏ ی ماوراءبنفش (UV) قرار گیرند مستعد تجزیه شیمیایی و فساد و تباهی به واسطه‏ی آن هستند تابش اشعه‏ ی ماوراءبنفش بر سطح لوله‏ های پلاستیکی باعث ترد و شکننده شدن آن‏ها و در نتیجه مستعد شدن آن‏ها برای ترک خوردگی می‏گردد. امروزه توسط افزودن مواد بازدارنده‏ی تابش‏های ماوراءبنفش و تغییر در فرمولاسیون لوله‏ های پلاستیکی این لوله‏ ها را در برابر عوامل جوی مقاوم می‏نمایند.

 لوله های پلاستیکی

کاربرد لوله های پلاستیکی

 

مهمترین موارد کاربرد لوله‏ های پلاستیکی عبارتند از سیستم‏ های فاضلاب، آب‏رسانی، آبیاری، توزیع آب،

باغبانی، تصفیه خانه‏ های فاضلاب ، صنایع غذایی ، کارخانجات داروسازی و

در سالیان اخیر در صنایع نفت و گاز نیز برای خطوط انتقال گاز طبیعی و نفت خام در بسیاری از موارد

از لوله‏ های پلاستیکی استفاده شده است.

موم ته ‏نشین شونده در لوله‏ های انتقال نفت خام باعث گرفتگی و کاهش قطر مؤثر این لوله‏ ها می‏گردد

که با استفاده از لوله‏ های پلاستیکی این مشکل رفع می‏شود.

 لوله های پلاستیکی

روش‏ های مقاوم‏سازی پلاستیکی و افزایش طول عمر آن‏ها

جهت بالابری مقاومت مکانیکی و افزایش طول عمر پلیمرها تحقیقات وسیعی به عمل آمده و امروزه

یکی از مهمترین روش‏هایی که بدین منظور اتخاذ می‏گردد روش مشبک (Gross link)کردن پلیمرهاست.

در این روش ساختار مولکولی طولی و زنجیره‏ای پلیمرها به ساختار شبکه‏ای (فضایی) تغییر می‏یابد

و بدین وسیله پلیمرها در برابر تنش‏های وارده مقاوم خواهند شد.

یکی دیگر از روش‏های بالابری مقاومت مکانیکی لوله‏ های پلاستیکی تلفیق فلز و پلاستیک در ساخت این

لوله‏ ها به طریقی است که یک لایه فلزی برای مثال آلومینیوم در میانیک لایه داخلی و خارجی از جنس

پلاستیک قرار می‏گیرد. در واقع یک لوله‏ ی فلزی با جداره‏ی نازک در دل یک لوله‏ ی پلاستیکی قرار می‏گیرد.

 لوله های پلاستیکی

حافظه‏ ی حرارتی لوله های پلاستیکی

 لوله های پلاستیکی

در اکثر موارد که خم یا هرگونه تغییر شکل نادرست و غلطی به لوله‏ های پلاستیکی داده شود با اعمال حرارت لوله

به حالت و شکل اولیه‏ی خود باز می‏گردد و به همین دلیل اصطلاحاً گفته می‏شود که لوله‏های پلاستیکی

(البته از نوع ترموپلاستیک‏ها) از ” حافظه حرارتی (Thermal memory) ” برخوردارند.

 لوله های پلاستیکی

سر و صدا (Noise) در لوله‏ های پلاستیکی

در صورتیکه جهت سیستم‏های تخلیه‏ی فاضلاب از لوله‏ های پلاستیکی استفاده شود. صدای تولیدی به هنگام تخلیه‏ ی

فاضلاب در مقایسه با لوله‏ های چدنی بیشتر خواهد بود. زیرا همانطور که می‏دانید یکی از مهمترین خواص مهندسی

چدن‏ها قابلیت بالای جذب صدا و ارتعاشات است. همانطور که می‏دانید PVC یک پلیمر قابل انعطاف و ABS  یک پلیمر

سخت و انعطاف ناپذیر است. بر اساس نتایج به دست آمده در آزمایشگاه‏ های فنی صدای تولیدی در نتیجه‏ی تخلیه فاضلاب

در لوله‏ های PVC در مقایسه با لوله‏ های چدنی بین ۶ تا ۱۰ دسی‏بل (DB)بیشتر و در لوله‏های ABS در مقایسه با لوله‏ های

چدنی بین ۸ تا ۱۵ دسی‏بل (DB) بیشتر است.

انواع لوله پلاستیکی

تجربیات آزمایشگاهی حاکی از آن است که با افزایش سطح صدا در لوله‏ ها به اندازه‏ی ۱۰ دسی‏بل انسان تصور می‏نماید که سطح صدا دو برابر شده است.

 

معمول‏ترین پلیمرهای مصرفی جهت ساخت لوله های پلاستیکی

معمول‏ترین و معروف‏ترین پلیمرهای مصرفی جهت ساخت و تولید لوله های پلاستیکی عبارتند از:

 لوله های پلاستیکی

پلی وینیل کلراید (PVC)

پلی وینیل کلرایدکلره (CPVC)

پلی اتیلن (PE)

پلی پروپیلن (PP)

اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

پلاستیک‏های مقاوم شده با الیاف شیشه‏ای (GRP).

انواع لوله های پلاستیکی

لوله ‏های PVC پی وی سی

PVC یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیک‏ ها در صنعت است. همانطور که قبلاً بیان گردید لوله‏ های پلاستیکی

قابل اشتعال هستند و اکثر آن‏ها آتش را گسترش می‏دهند. اما یکی از ویژگی‏هایPVC آن است که آتش را بر روی

لوله پخش نمی‏کند بلکه فقط همان نقطه‏ای که در آتش قرار گرفته سوخته و از بین میرود.

لوله‏ های PVC دارای معایبی نیز می‏باشند از جمله اینکه در درجه حرارت‏های صفر و زیر صفر به شدت ترد و مستعد

ترک‏ خوردگی می‏شوند. همچنین در صورتیکه در معرض تابش بیش از حد آفتاب با اشعه ‏ی ماوراء بنفش قرار گیرند

کیفیت خود را از دست می‏دهند. لوله‏ های PVC به هیچ عنوان برای سرویس‏های آبگرم مناسب نمی‏باشند.

 لوله های پلاستیکی

لوله‏ های CPVC

انواع لوله های پلاستیکی

نسبت به لوله‏ های PVC قادر به تحمل درجه حرارت‏های بالاتر هستند (حدود F°۱۸۰) و از آن‏ها برای رفت و برگشت

آبگرم در سیستم‏‏های حرارتی می‏توان استفاده نمود.از آنجا که لوله‏ هایCPVC قادر به تحمل درجه حرارت‏های بالا می‏باشند

نسبت به دیگر لوله‏ های پلاستیکی به هنگام نصب نیاز به تکیه‏ گاه‏ ها، نگه‏دارنده‏ ها و آویزه‏ های کمتری دارند.

یکی از معایب اکثر لوله های پلاستیکی آن است که اکسیژن را از جداره‏ی خود عبور می‏دهند و این قضیه منجر

به افزایش نرخ‏ خوردگی در تجهیزات فلزی متصل به شبکه‏ های لوله‏ کشی پلاستیکی می‏گردد. اما CPVC سد

مستحکمی در برابر عبور اکسیژن است. یکی دیگر از مزیت‏های مهم لوله‏ های CPVC آن است که به هنگام آتش‏ سوزی،

آتش را گسترش نمی‏دهند و خسارت و تغییر شکل در ناحیه سوختگی در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک‏ها به مراتب کمتر است.

انواع لوله های پلاستیکی

حد تحمل فشار و تنش‏های کششی نیز در لوله ‏های CPVC نسبت به لوله‏ های PVC، PP، PEX و PB بالاتر است.

برای مثال در جایی که طبق شرایط طرح ضخامت جداره‏ی لوله P.P باید ۴/۳ میلیمتر باشد. لوله‏ی CPVC با

ضخامت ۹/۱ میلیمتر جوابگو می‏باشد. ضریب هدایت حرارتی در لوله‏ های CPVC و PVC در مقایسه با لوله‏ های  PP،

PEX و PB پایین‏تر است و به همین علت احتمال دفرمه شدن (deformation) این لوله‏ ها در اثر حرارت در مقایسه با دیگر لوله‏ های نامبرده پایین‏تر است.

تجربیات موجود حاکی از آن است که لوله‏ های CPVC بطور موفقیت‏ آمیز و بدون هیچ مشکلی برای مدت چهل

سال در سیستم‏ های آبگرم بکار گرفته شده‏ اند. احتمال رشد و تکثیر باکتری لریونلا در لوله‏ ها و تأسیسات ساخته شده از CPVC بسیار کم است.

لوله ‏های CPVC نسبت به حشره‏ کش‏ها، قارچ‏ کش‏ها و داروهای ضد موریانه بسیار حساس بوده و موارد فوق اثرات مخربی

را بر روی لوله‏ های CPVC ایجاد می‏کنند. در صورتیکه از لوله ‏هایCPVC در محیط آشپزخانه استفاده می‏نمایید باید

مراقب باشید که این لوله‏ ها به روغن‏ های خوراکی یا گریس آلوده نشوند.

همچنین تجربه نشان داده که لوله‏ های CPVC چنانچه در مجاورت برخی از روغن‏های تبرید قرار گرفته

یا برای انتقال این روغن‏ها بکار گرفته شوند مستعد ترک‏ خوردگی ناشی از خوردگی تنشی(S.C.C) خواهند بود.

لوله‏ های CPVC نباید برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند.

 لوله های پلاستیکی

لوله‏ های پلی‏ اتیلنی (PE)

انواع لوله های پلاستیکی

این پلیمر (PE) دارای استحکام خوبی است و در برابر ضربه مقاومت خوبی دارد. سطوح پلی‏ اتیلنی نیز می‏توانند

دچار ترک‏های ناشی از خوردگی تنشی (S.C.C)شوند واقعیت آن است که پدیده‏ی S.C.C فقط در مورد فلزات اتفاق نمی‏افتد.

برای مثال اگر پلی ‏اتیلن تحت تنش‏های کششی بوده و هم زمان در محیط‏های حاوی روغن‏های سیلیکون

یا روغن‏های گیاهی قرار گیرند مستعد ترک‏ خوردگی ناشی از خوردگی‏ تنشی خواهند بود. هم اکنون بیش

از ۱۸۰ کارخانه در کشور ما لوله‏های پلی‏ اتیلنی تولید می‏کنند و نباید فراموش کردکه لوله‏ های تولیدی

این تولیدکنندگان از نظر مواد اولیه، روش ساخت و کنترل کیفی با یکدیگر تفاوت داند و بنابراین از نظر مرغوبیت و کیفیت یکسان نمی‏باشند.

یکی از انواع شناخته شده لوله‏های پلی‏ اتیلنی لوله PEX یا همان لوله لوله پلی ‏اتیلنی مشبک

(Cross Linked Polyethylene) می‏‏باشد که درجه حرارت‏های بالا و فشارهای نسبتاً بالا تا (۱۰۰Psig) را تحمل می‏کند

و امروزه جهت سیستم ‏های گرمایش کفی غالباً از این لوله‏ ها استفاده می‏شود.

 لوله های پلاستیکی

انواع لوله های پلاستیکی

لوله‏ های پلی ‏پروپیلنی (PP)

پلی ‏پروپیلن نوعی ترموپلاستیک دارای استحکام بالا است. برای مثال چمدان‏های مسافرتی نیز عمدتاً از پلی‏‏ پروپیلن ساخته می‏شوند.

 

انواع لوله های پلاستیکی

لوله ‏های اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

اکریلونیتریل بوتادین استایرن همانند شیشه شفاف و دارای سختی بالایی است. لوله‏ های ساخته شده

از ABS دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت می‏باشند و فشارهای نسبتاً بالا را نیز تحمل می‏کنند. از دیگر

کاربردهای ABS می‏توان به ساخت انواع تلق‏ های صنعتی به عنوان سطوح چراغ‏ها، ساعت‏ها و … اشاره نمود.

ABS نوعی ترموپلاستیک ساخت و انعطاف‏ ناپذیر است که دارای مقاومت بالایی در برابر خزش و ترک‏

خوردگی‏ های تنشی بوده و همچنین از مقاومت فوق‏ العاده‏ ای در برابر ضربه برخوردار می‏باشد طوریکه

این ویژگی را حتی تا درجه حرارت °C 40- حفظ می‏نماید. مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر سایش

این نوع پلیمر بسیار عالی است. ABS به آرامی می‏سوزد، اما محصولات احتراق آن مونواکسیدکربن،

دی‏ اکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن می‏باشند. استنشاق بخارات آن می‏تواند خطرناک بوده و گرد و پودر

ناشی از سنگ‏زدن و ماشین‏کاری این پلیمر می‏تواند باعث ایجاد حساسیت و التهاب در پوست و چشم‏ها گردد.

بزرگ‏ترین تولید کننده‏های ABS در سطح جهان عبارتند از: شرکت‏های  BASF، Bayer، Dow، GE Plastics، Poli dux، Polimeri Europa  که در این میان BASF با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزارتنABS در سال بزرگ‏ترین تولید کننده‏ی این پلیمر در جهان است.

ضمناً شایان ذکر است که یکی از بزرگ‏ترین استفاده کننده‏های پلیمر ABS در جهان کشور استرالیا می‏باشد،

آمار و اطلاعات حاکی از رشد ۳ درصدی سالانه مصرف و به کارگیری ABS در صنایع استرالیا (بین سال‏های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ میلادی) است.

انواع لوله های پلاستیکی

لوله ‏های GRP

 

لوله‏ های پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه‏ای (Glass Reinforced Plastic) در واقع نوعی لوله پلاستیکی

کامپوزیتی می‏باشد که در آن‏ها جهت افزایش مقاومت استاتیکی لوله از الیاف شیشه‏ای استفاده شده است.

به همین علت لوله‏ های G.R.P مقاومتی بسیار عالی در برابر فشار داشته و بسیار گران‏قیمت هستند.

شما میتوانید از وبلاگ های ما نیز دیدن کنید >>>> وبلاگ ۱

وبلاگ های ما >>> وبلاگ ۱ وبلاگ ۲ وبلاگ ۳ وبلاگ ۴ وبلاگ ۵

انواع لوله و اتصالات پلیکا >>>> لوله و اتصالات پلیکا

انواع لوله و اتصالات آب ( سفید ، سبز ، پلی پروپیلن یا تک لایه ) >>>> انواع لوله و اتصالات سفید

انواع لوله و اتصالات پوش فیت >>>>     لوله و اتصالات سیستم فاضلاب پوش فیت

انواع لوله و اتصالات پنج لایه >>>>     انواع لوله و اتصالات ۵ لایه ( پکس PEX-AL-PEX )

انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن >>>>  لوله و اتصالات پلی اتیلن

انواع شیر آلات برنجی >>>> شیرآلات برنجی

انواع شیر آلات فلنجی ( فلنجدار ) چدنی  >>>> شیر آلات چدنی

انواع بست لوله >>>> بست لوله

انواع لوله های پلاستیکی


انواع محصولات

واچار پایپ عرضه کننده انواع محصولات از برند های زیر می باشد برای اطلاع از قیمت ها روی هرکدام از برندها کلیک کنید تا صفحه مربوطه باز شود .

یزدبسپار ( پوش فیت و سفید ( تک لایه )) ، آذین لوله سپاهان ، پلیمر اسپادانا ،

 هاکان پلاستیک ترکیه ( پوش فیت و سفید ( تک لایه )) ، نیک بسپار ( پوش فیت و سفید ( تک لایه ))

گروه صنعتی وحید ( پوش فیت و سفید ( تک لایه )) ، یزد لوله ، یزد پوش فیت 

پلیران اتصال ( پوش فیت سایلنت پلی اتیلن پیچی و جوشی فاضلابی پوش فیت نیوفلکس ،

 پلیمر گلپایگان ( پلیکا پی وی سی ) ، تک ستاره گلپایگان ( پلیکا پی وی سی ) ،

آذر لوله تبریز ( پلیکا پی وی سی ) ، وینو پلاستیک ( پلیکا پی وی سی ) ، اتصالات پلیکا تهران ،

 پلی رود اتصال ( اتصالات پیچی و جوشی پلی اتیلن ) ، نیوپایپ ( پنج لایه پکس PEX )

 بهتراشان سپاهان ( پنج لایه پکس PEX ) ، شیرآلات پلیمری آبرو ، تجهیزات آبیاری آب آرا ،

تجهیزات آبیاری پایا بسپار ، شیرآلات چدنی فاراب اصل ، شیرآلات چدنی وگ ایران بی همتا ،

 شیرآلات برنجی کیزایران ، شیرآلات برنجی سیم ایتالیا CIM ، بست لوله بست ایران ،

عایق  الاستومری ایروفلکس ، اتصالات گالوانیزه برزیل توپی TUPY

لیست قیمت انواع لوله و اتصالات تک لایه پلی پروپیلن مزایا و معایب مشخصات

شما همچنین میتوانید از وبلاگ های ما نیز دیدن فرمایید

وبلاگ ۱ وبلاگ ۲ وبلاگ ۳ وبلاگ ۴ وبلاگ ۵ وبلاگ ۶ وبلاگ ۷ وبلاگ ۸ وبلاگ ۹ وبلاگ ۱۰ و …

ارسال انواع لوله های پلاستیکی

واچار پایپ قادر به ارسال سفارشات شما به اقصی نقاط کشور از جمله استان ها و شهر های : آذربایجان شرقی ، تبریز ، مراغه ، مرند ، اهر ، آذربایجان غربی ، ارومیه ، خوی ، میاندوآب ، مهاباد ، اصفهان ، کاشان ، خمینی‌ شهر ، نجف‌ آباد ، اردبیل ، پارس‌ آباد ، مشگین‌ شهر ، خلخال ، البرز ، کرج ، کمال‌ شهر ، نظر آباد ، محمد شهر ، ایلام ، دهلران، ایوان ، آبدانان ، بوشهر ، برازجان ، بندر کنگان ، بندر گناوه ،

تهران بزرگ ، شهریار ، اسلامشهر ، دماوند ، فیروزکوه ، بومهن ، شمال ، جنوب ، شرق ، غرب ، چهارمحال و بختیاری ، شهرکرد ، بروجن ، لردگان ، فرخ‌شهر ، خراسان جنوبی ، بیرجند ، قائن ، طبس ، فردوس ، خراسان رضوی ، مشهد ، نیشابور ، سبزوار ، تربت حیدریه ، خراسان شمالی ، بجنورد ، شیروان ، اسفراین ، آشخانه ،

خوزستان ،اهواز ، دزفول ، آبادان ، بندر ماهشهر ، زنجان ، ابهر ، خرمدره ، قیدار ، سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، زابل ، ایرانشهر ، چابهار ، سمنان ، شاهرود ، دامغان ، گرمسار ، فارس ، شیراز ، مرودشت ، جهرم ، فسا ، قم ، قنوات ، جعفریه ، کهک ، قزوین ، الوند ، تاکستان ، آبیک ، کهکیلویه و بویراحمد ، دوگنبدان ، دهدشت ، لیکک ، کردستان ،سنندج ، سقز ، مریوان ، بانه ،کرمان ، سیرجان ، رفسنجان ، جیرفت ، کرمانشاه ، اسلام‌آباد غرب ، کنگاور ، جوانرود ، گیلان ، رشت ، بندر انزلی ، لاهیجان ، لنگرود ،

گلستان ، گرگان ، گنبد کاووس ، علی‌ آباد کتول ، بندر ترکمن ، لرستان ، خرم آباد ، بروجرد ، دورود ، کوهدشت ، مازندران ، ساری ، آمل ، بابل ، قائم شهر ، مرکزی ، اراک ، ساوه ، خمین ، محلات ، هرمزگان ،بندر عباس ، میناب ، دهبارز ، بندر لنگه ، همدان ، ملایر ، نهاوند ، اسدآباد ، یزد ، میبد ، اردکان و حمیدیا می باشد.

قیمت آنلاین لوله و اتصالات ، فروش اینترنتی لوله و اتصالات ، خرید اینترنتی لوله و اتصالات ، خرید آنلاین لوله و اتصالات ، فروش آنلاین لوله و اتصالات ، فروشگاه اینترنتی لوله و اتصالات و تاسیسات ، فروشگاه آنلاین لوله و اتصالات و تاسیسات

 

انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی انواع لوله های پلاستیکی